جذاب‌ترین تصاویر ثبت‌شده زیر آب؛‌ برندگان مسابقه «از نگاه لنز شما» مشخص شدند

مجله‌ی Scuba Diving تصاویر ثبت‌شده‌ی برندگان بخش‌های مختلف مسابقه‌ی «از نگاه لنز شما» را منتشر کرد.

مجله‌ی Scuba Diving به‌تازگی برندگان مسابقه‌ی عکس سالانه‌ی «از نگاه لنز شما» را معرفی کرده است. برندگان این مسابقه‌ی جذاب پنج عکس ‌بی‌نظیر از زیر آب ثبت کرده‌اند که نگاه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند. تاکنون تصاویر زیادی از طبیعت زیر آب گرفته شده‌اند؛ اما همه‌ی آن‌ها نمی‌توانند به زیبایی عکس‌هایی باشند که موفق شده‌اند‌ مقام در مسابقه مجله‌ی Scuba Diving کسب کنند. دشواری‌های این نوع تصویربرداری زیاد است و به امکانات خاصی نیاز دارد؛ به‌همین‌دلیل، افراد نسبتا کمی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

برندگان سال جاری از بین 2،600 تصویر انتخاب شده‌اند. این بیشترین تعداد عکس ارسالی برای مسابقه‌‌ی 16 ساله‌ی مجله‌ی Scuba Diving است. اکنون که بیش از یک دهه از شروع اولین دوره‌ی آن می‌گذرد، تصویربرداران علاقه‌ی بیشترین به ارسال عکس‌های زیرآب خود پیدا کرده‌اند. حتی گفته ‌می‌شود پنج عکس برتر این دوره، از همه‌ی تصاویر ارسال‌شده در این سال‌ها برای شرکت در مسابقه بهتر هستند.

از بین عکس‌های برتر، یک نفر موفق شده است جایزه‌ی بزرگ را دریافت کند و بقیه در چهار دسته‌بندی مختلف مقام اول را به‌دست آورده‌اند. این دسته‌بندی‌ها تصاویر مرتبط با رفتار حیوانات، دوربین کامپکت،‌ ماکرو و واید انگل را شامل می‌شوند.

جایزه‌ی بزرگ امسال به ایوانز باودین اعطا شد. بادوین عکاسی است که توانست تصویری فوق‌العاده از زیر آب ثبت کند. مجله‌ی Scuba Diving اثر او را تصویری دیوانه‌کننده توصیف کرده است. عکسی که باودین از زیر آب گرفته سر یک کوسه نهنگ ماده‌ به طول 12 متر را نشان می‌دهد که در دهانش بیش از پنجاه ماهی چسبنده وجود دارند. گفته می‌شود این ماهی‌ها برای اینکه بتوانند مسافتی را بدون شنا‌کردن جابه‌جا شوند، از این روش استفاده می‌کنند. تصویر و اطلاعات دوربین و توضیحات آن درادامه نوشته شده است.

توضیحات: در جون 2020، با مجوزی ویژه برای ثبت مستندات مربوط به تأثیر کاهش ترافیک دریایی بر زندگی موجودات درون آب به سفر رفتم. شیوع ویروس کرونا باعث شده است که افراد کمتری به دریا بروند. پس از دو ساعت در آب بودن و دیدن تعدادی کوسه‌های ابریشمی، کاپیتان قایق ما فریاد زد «کوسه نهنگ، دقیقا پشت سرت!». این کوسه نهنگ ماده بیش از 12 متر طول داشت. زمانی بیشتر شگفت‌زده شدم که حدود 50 ماهی چسبنده را درون دهن این کوسه مشاهده کردم. آن‌ها داشتند از سفری رایگان درون دهن او لذت می‌بردند.

  • دوربین و تجهیزات: سونی  Alpha 7R III در محفظه‌ی Nauticam؛ لنز چشم ‌ماهی کانن 8-15 میلی‌متری f / 4L؛ نور طبیعی
  • تنظیمات: دیافراگم f/8؛ 1٫250؛ ISO 640

قطعا یادکردن از تصویر ثبت‌شده‌ی باودین با عبارت «دیوانه‌کننده»، چیزی از جذابیت چهار عکس برنده‌ی دیگر کم نمی‌کند. هر‌کدام از برندگان بخش‌های مختلف در دسته‌بندی خود مهم هستند. حتی چند تصویر دیگر نیز در مقام‌های دوم و سوم هستند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. در‌ادامه، تصاویر و توضیحات مرتبط به برندگان هر بخش آورده شده است.

برنده‌ی دسته‌ی تصاویر وابسته به رفتار حیوانات

توضیحات:‌ این تصویر را حین غواصی روزانه در اسکله‌ی بلرگوری خلیج بندر فیلیپ استرالیا ثبت کرده‌ام. این اسب ‌دریایی کوچک را هنگام غذاخوردن در نزدیکی سطح آب هنگام جابه‌جایی آزادانه‌اش از گیاهی به گیاه دیگر دیدم. هنوز مطمئن نیستم که آیا این موجود به‌عمد دم لوله‌ماهی (Pipefish) را گرفته یا فکر کرده این موجود گیاه است. لوله‌ماهی بلافاصله پس از لمس‌شدن توسط دم اسب دریایی سعی کرد خود را از چنگ آن خلاص کند. این تعامل تنها حدود 10 ثانیه ادامه داشت که به من زمان کافی برای تنظیم دوربین برای ثبت عکس را داد.

  • دوربین و تجهیزات: Olympus TG-4؛‌ فلش Sea&Sea YS-01
  • تنظیمات: دیافراگم  f/6.3؛ 1٫1200؛ ISO 200

برنده‌ی دسته‌ی تصاویر ماکرو

اسب دریایی زیر آب

توضیحات: هیچ‌وقت هنگامی‌که برای شناکردن به آب‌ها سیاه می‌روی، نمی‌دانی چه چیزی پیدا خواهی کرد. ممکن است شبی به ماهی کوچک لاروال برخورد کنی یا شبی دیگر کوسه‌ای ابریشمی ببینی؛ اما بیشتر از حیوانات دیگر، درکنار پلانکتون‌ها به‌دنبال موجودات کوچک دیگر می‌گردی. پشتکار و تمرکز عامل موفقیت در یافتن سوژه‌ی جذاب هنگام حرکت است. حدود 45 دقیقه بعد از شنای 90 دقیقه‌ای، بررسی توده‌ها‌ی کوچک سارگاسوم را شروع کردم که همیشه هنگام غواصی در آب سیاه دیده می‌شوند. این اسب‌ دریایی را در سومین توده‌‌ای پیدا کردم که در حال بررسی آن بودم.

  • دوربین و تجهیزات: نیکون D500 به‌همراه لنز 60 میلی‌متری ماکرو نیکون؛ دو فلش Sea&Sea YS-D1
  • تنظیمات: دیافراگم F/20؛ 1٫250؛ ISO 200

برنده‌ی دسته‌ی تصاویر ثبت‌شده ‌با دوربین کامپکت

توضیحات: به‌عنوان سفیر مارک دوربین SeaLife، علاوه‌بر دستگاه DSLR خود برای گرفتن چند عکس جانبی، همیشه DC2000 همراه دارم. برایم بسیار جالب است که ببینم چه چیزی را می‌توانم با دوربین بسیار کوچکی مانند SeaLife عکاسی کنم و چقدر می‌توانم به کیفیت تصاویر ثبت‌شده با دوربین DSLR نزدیک شوم. این موجود شگفت‌انگیز کوچک که روی برگ خرما نشسته بود، موضوعی بسیار جالب برای آزمایش به‌نظر می‌آمد. این تصویر در نزدیکی آنیلائو فیلیپین و با حمایت مایک بارتیکِ عکاس گرفته شده است.

  • دوربین و تجهیزات: SeaLife DC2000؛ لنز ماکرو SeaLife؛ نور Sea Dragon 3000F
  • تنظیمات: دیافراگم f/3.2؛ 1٫1400؛ ISO 125

برنده‌ی دسته‌ی تصاویر واید انگل

توضیحات: هنگامی‌که روی سطح این سنوت (گودال بزرگ آب) قرار داشتم، اصلا نمی‌دانستم چه فضایی قرار است زیر این استخر کوچک باشد. تنها هنگامی‌که به عمق آب شنا کردم و خودم را به بخشی رساندم که نور آفتاب آن را روشن نمی‌کرد، فضای تاریک این مکان برایم نمایان شد. وقتی چشمانم به تاریکی عادت کرد، تازه توانستم عظمت این فضا را درک کنم. دوست من در میان تابش نور خورشید و حباب‌های بالای سرش به‌قدری کوچک به‌نظر می‌رسید که برای دیده‌شدن او در این فضای عظیم تلاش بسیاری کردم.

  • دوربین و تجهیزات: نیکون D850؛ لنز سیگما 15میلی‌متری FE
  • تنظیمات: دیافراگم f/8؛ 1٫40؛ ISO 640

تصاویر ثبت‌شده‌ب این غواصان عکاس قطعا از بهترین نمونه‌های موجود در دنیا هستند. مطمئنا یکی از دلایل پیشرفت عکس‌برداری زیر آب، پیشرفت فناوری و ساخت دوربین و تجهیزات بهتر است. سال‌ها پیش حتی نمی‌توانستیم دوربین را زیر آب ببریم؛ اما اکنون می‌توانیم با آن هنگام غواصی زیر آب تصاویر بسیار جذاب ثبت کنیم. دیدگاه شما کاربران همدیگه درباره‌ی برندگان مسابقه‌ی از نگاه لنز شما چیست؟ کدام‌یک از این تصاویر نظر شما را بیشتر از بقیه به‌خود جلب کرده است؟


منبع petapixel

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده