تلاش اپل برای کاهش میزان مالیات سازندگان آمریکایی قطعات نیمه‌رسانا

گزارش‌ها نشان می‌دهند اپل به دنبال مذاکره با مقام‌های آمریکایی برای کاهش میزان مالیات در نظر گرفته‌شده برای سازندگان تراشه در داخل خاک ایالات متحده است.

به نظر می‌رسد اپل به دنبال حمایت از سازندگان قطعات نیمه‌رسانا در داخل خاک آمریکا است و به همین علت با لابی‌گری قصد دارد تا میزان مالیات اخذشده از سازندگان آمریکایی تراشه را کاهش دهد. چنین گزارشی نشان می‌دهد که کوپرتینویی‌ها می‌خواهند قطعات مورد نیاز برای محصولاتشان را در داخل خاک آمریکا تولید کرده و وابستگی خود به شرکت‌های آسیایی را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

در مقاله‌ای که بلومبرگ منتشر کرده، تایید می‌شود که مقام‌های اپل با وزارت خزانه‌داری، کنگره و کاخ سفید مذاکراتی داشته‌اند تا مزایایی ازجمله کاهش میزان مالیات در نظر گرفته‌شده برای شرکت‌های آمریکایی سازنده قطعات نیمه‌رسانا تعلق بگیرد. مقام‌های اپل از ارائه توضیحات در مورد لابی‌گری و مذاکره با مسئولان آمریکایی به رسانه‌ها خودداری کردند؛ اما می‌توان متوجه شد که چنین اقدامی می‌تواند تا حد قابل توجهی وابستگی اپل به شرکت تایوانی TSMC برای تولید تراشه را کاهش دهد.

اپل در راستای خودکفایی از نظر تولید تراشه و مودم، بخش تولید مودم اینتل را در سال 2019 خرید؛ اما تا زمانی که بخش مدنظر به ظرفیت تولید مورد نیاز کوپرتینویی‌ها برسد، اپل مودم‌های 5G مورد نیاز خود را از شرکت کوالکام خریداری خواهد کرد. بااین‌حال، موضوع در مورد تراشه کمی فرق دارد و اپل تنها مراحل تولید انبوه تراشه‌های خود را به شرکت‌هایی مانند TSMC واگذار می‌کند و درواقع تمامی مراحل طراحی و توسعه تراشه‌های سری A اپل توسط مهندسان و طراحان این شرکت صورت می‌گیرد.

در سال 2010 بود که اپل اولین تراشه خود به نام A4 را معرفی کرد. تراشه A4 ابتدا در اولین نسل از سری آیپد استفاده شد و سپس راه خود را برای استفاده در آیفون 4 باز کرد. در حال حاضر، تراشه‌های سری A اپل در اکثر محصولات کوپرتینویی‌ها استفاده می‌شوند و حتی گزارش‌هایی به گوش می‌رسد که تراشه‌های اپل جایگزین تراشه‌های اینتل در سری مک خواهند شد.

تلاش‌های مقام‌های اپل نشان می‌دهد که تنش‌های اقتصادی میان دولت آمریکا با کشورهای آسیایی تا چه حد افزایش یافته و روی فعالیت‌های شرکت‌های ایالات متحده تاثیر می‌گذارد. اصولا تراشه‌های مورد نیاز اپل توسط شرکت‌های آسیایی به‌خصوص TSMC تولید می‌شود؛ اما سپرده شدن تولید تراشه‌ها به شرکت‌های آمریکایی می‌تواند پیامدهای مختلفی ازجمله ضربه اقتصادی بزرگ به برخی از شرکت‌های آسیایی تامین‌کننده‌ی قطعات مورد نیاز محصولات کوپرتینویی‌ها به همراه داشته باشد.

در حال حاضر اپل تولید برخی از محصولات خود را نیز به داخل خاک ایالات متحده آورده است که می‌توان به کارخانه‌های تگزاس اشاره کرد. کوپرتینویی‌ها در کارخانه‌های موجود در ایالات تگزاس محصولاتی ازجمله مک پرو را تولید می‌کنند. جالب است بدانید برخی قطعات مورد نیاز اپل ازجمله تراشه‌های ساخت کوالکام مانند مودم‌ها نیز که در سری جدید آیفون 12 استفاده می‌شوند در داخل خاک آمریکا تولید می‌شوند.

تولید تراشه در داخل خاک آمریکا تنها زمانی برای اپل مناسب است که هزینه نهایی آن‌ها با تولیدات شرکت‌های آسیایی برابری کند. همین امر نیز سبب شده تا اپل به دنبال لابی‌گری برای کاهش میزان مالیات اخذشده از شرکت‌های سازنده قطعات نیمه‌رسانا در داخل خاک آمریکا باشد.


منبع 9to5mac

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده