بارکد چیست؟

آقای اصغری دوشنبه 1398/10/30
بارکد چیست؟

بارکد در فارسی به آن خط نماد ، رمز میله ، کد میله ای و رمزینه نیز می گویند. نوعی نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات آن را می توان توسط ماشین بازخوانی کرد . بارکدهای اولیه اطلاعات را در قالب عرض و فاصله خطوط موازی چاپ شده ذخیره می کردند و به شکل دو بعدی یک دسته نقطه، یک دسته دایره هم مرکز و یا به صورت مخفی شده در تصاویر نیز ظاهر شوند. بارکدها توسط یک پویشگر نوری که دستگاه بارکد خوان نامیده می شود بازخوانی می شوند. بارکدها به صورت گسترده ای در پیاده سازی سیستم های جمع آوری خودکار اطلاعات شناسه ها که سرعت و دقت ورود اطلاعات را بالا برند کاربرد دارند.

سیستم بارکد گذاری چگونه آغاز شد؟

در سال 1932 گروهی از دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه هاروارد، تصمیم گرفتند روشی را ابداع کنند تا مشتریان کالای مدنظر خود را از درون کاتالوگی انتخاب کنند به همین خاطر با برداشتن کارت های خاص چسبانده شده در کنار نام کالاها و تحویل به مسؤل کنترل و قرار دادن در دستگاه کارتخوان و پانچ کردن آن، کالا را از طریق انبار به محل کنترل انتقال دهند و همه صاحبان فروشگاه از موجودی انبار خود اطلاعات به روزی داشته باشند.

سیستم مکانیزه عملیات انبار بر مبنای فن آوری بارکدینگ کالا ، با حذف عملیات دستی و سرعت بخشیدن به امور انبارداری موجب ایجاد صحت بیشتر در اطلاعات مربوط به کالاهای ورودی به انبار می گردد و همچنین امکان مغایرت در موجودی انبار و خطا در ثبت تقریبا به صفر می رسد و تنها با خواندن بارکد هر کالا، می توان مشخصات کلی آن کالا و سوابق آن را استخراج کرد.