چرا افراد فقیر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند؟

نتایج حاصل از مطالعه‌ای مروری نشان می‌دهد علت اصلی شیوع بیماری‌های قلبی‌عروقی در میان اقشار کم‌در‌آمد جامعه، وضعیت نامناسب خواب است.

آمارها حاکی از آن هستند هرچه رفاه مالی کمتر باشد، خطر ابتلا به مشکلات قلبی بیشتر است. مطالعه‌ی جدیدی شواهد قانع‌کننده‌ای فراهم می‌کند که نشان می‌دهد علت اصلی این پدیده آن است که افراد فقیرتر به‌اندازه‌ی کافی نمی‌خوابند و خواب مناسبی ندارند.

وضعیت مالی بدتر معمولا به این معنا است که افراد به کارهای شیفتی بیشتر روی می‌آورند یا مجبورند چندین شغل داشته باشند یا چاره‌ای ندارند؛ به‌جز اینکه در شرایط دشوار و پرسروصدا کار کنند و تمام این موارد موجب می‌شود که فرد خواب مناسبی نداشته باشد. استرس اضافی و محدودیت شرایط مالی زندگی نیز به بروز نگرانی‌های شدید و آشفتگی خواب منجر می‌شود. به‌نظر می‌رسد حداقل برخی از ارتباطات بین وضعیت اقتصادی و سلامت قلب می‌تواند ناشی از کیفیت خواب باشد.

در جدیدترین پژوهش، داده‌های مربوط به 111،205 فرد از 8 مطالعه‌ی گذشته بررسی شد که در سرتاسر اروپا انجام شده بود و نشان داده شد 13/4 درصد از ارتباطات بین شغل و بیماری عروق کرونر قلب می‌تواند ناشی از کمبود خواب باشد. مطالعات متعدد خواب را با حوزه‌های مختلف بهزیستی مانند خطر بروز افسردگی و افت حافظه مرتبط کرده‌اند. استراحت کافی برای بازیابی و شارژ مجدد بدن ضروری است و اگر به‌حد کافی نخوابیم، سریعا تأثیر آن را احساس می‌کنیم؛ همان‌طورکه درباره‌ی سلامت قلب‌و‌عروق نیز ارتباط آن با خواب به‌خوبی نشان داده شده است. برای مثال در اوج شکوفایی اقتصادی دهه‌ی 1980 در کشور ژاپن، بیشتر مرگ و میرهای مرتبط با کار اضافی ناشی از مشکلات قلبی بود.

تصور راه‌های دیگری دشوار نیست که سبک زندگی ثروتمند می‌تواند به وضعیت استراحت مناسب‌تر منجر شود و داشتن ثروت بیشتر می‌تواند به این معنا باشد که شما خانه‌ای بزرگ‌تر در محله‌ای خلوت‌تر دارید یا مجبور نیستید برای رسیدن به محل کار مسافت زیادی را طی کنید.

نویسندگان مطالعه می‌گویند ترکیب داده‌های حاصل از مطالعات مختلف دشوار است که برای مثال برخی اطلاعات گزارش‌شده‌ی شرکت‌کنندگان و اندازه‌گیری‌های علمی خواب را شامل می‌شود؛ بنابراین هنوز نمی‌توان گفت این ارتباط به‌طور قطع تأیید شده است. با‌این‌حال، این نمونه‌ی بزرگی است که جمع‌آوری شده است و مطمئنا می‌تواند نشان ‌دهد جامعه چگونه می‌تواند خطر بیماری قلبی را در مناطق فقیرتر کاهش دهد. دوسان پتروویچ، اپیدمیولوژیست مرکز پزشکی و بهداشت عمومی سوئیس می‌گوید:

برای اینکه جامعه به مردم کمک کند خواب بیشتری داشته باشند، در هر سطحی از جامعه باید اصلاحات ساختاری انجام شود. به‌عنوان مثال، تلاش برای کاهش سروصدا که یکی از علت‌های مهم آشفتگی خواب است، با استفاده از پنجره‌های دوجداره و محدود‌کردن ترافیک و بنانکردن ساختمان‌ها در حوالی بزرگ‌راه‌ها یا فرودگاه‌ها.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی Cardiovascular Research منتشر شده است.

منبع SCIENCE ALERT

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده