پلتفرم هوشمند «کاران» اولین موتور جستجوی مشاغل ایرانی را راه‌اندازی کرد

آمار مرتبط‌به مشاغل در ایران وضعیت مناسبی ندارد و راه‌های دریافت اطلاعات دراین‌زمینه نیز بسیار پراکنده و ناکافی هستند.

آمار بیکاری در ایران بسیار مبهم است و مرجع مناسبی برای استناد به آن وجود ندارد، رشته‌های پرطرفدار مشخص نیستند و شرح مشاغل درست نیست؛ مرکز آمار ایران 10/5 درصد از جمعیت فعال کشور را در سال 98 به‌عنوان نرخ بیکاری اعلام می‌کند اما آمار غیررسمی حاکی از وجود 10 میلیون فرد بیکار در کشورمان دارد. براساس همین آمار، در حال حاضر 60 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند که جمعیتی حدود 6/7 میلیون نفر را در بر می‌گیرد. این در حالی است که سالانه 800 هزار نفر نیروی جدید جویای کار به آمار بیکاران کشور افزوده و وارد بازار کار می‌شوند.

فاصله‌ی جدی میان دانش‌آموخته‌های دانشگاهی با مهارت‌های موردنیاز بازار کار از یک سو و نبود راهکار جامعی برای معرفی هدفمند کارجویان به فرصت‌های شغلی از سوی دیگر باعث شده که بخش عمده‌ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نتوانند شغل موردنظرشان را پیدا کنند؛ این موضوع علاوه‌بر افزایش نرخ بیکاری، هر روز به آمار مهاجرت ایرانیان از کشور اضافه می‌کند.

کاران

نبود پل ارتباطی مناسب میان کارجویان و کارفرمایان، هماهنگ نبودن رشته‌های دانشگاهی با مشاغل موردنیاز بازار کار، نبود بستر جامع و تخصصی برای برقراری ارتباط میان تمام کارجویان و کارفرمایان در کشور و وارد نبودن بسیاری از فارغ‌التحصیلان با شیوه‌های صحیح یافتن شغل مناسب، شرایط سختی را به‌وجود آورده است. این درحالی است که طبق جدیدترین آمار مؤسسه تحقیقاتی IBIBSWorld، در حال حاضر گردش مالی صنعت استخدام در کل جهان به‌صورت سالیانه رقمی بالغ بر 500 میلیارد دلار است که سهم سالیانه‌ی ایران از این رقم، حدود 5 میلیارد دلار برآورد می‌شود. بااین‌حال اغلب سایت‌های کاریابی دراین‌زمینه نمی‌توانند پاسخگوی نیاز تمام طیف‌های جامعه باشند. برخی از این سایت‌ها حتی نگاه تخصصی به موضوع استخدام ندارند و اغلب کارجویان بعد از ثبت رزومه رها می‌شوند.

در این شرایط نیاز به وجود پلتفرمی جامع برای جستجوی تمام مشاغل موجود که پاسخگوی نیاز شغلی افراد با هر سطح از مهارت و سن باشد، به‌شدت احساس می‌شود. استارتاپ کاران به همین چشم‌انداز و تأمین مالی «گروه شرکت‌های کهکشان» که مؤسسه‌ای آموزشی بوده، راه‌اندازی شده است. این پلتفرم درواقع موتور جستجوی مشاغل است و کارجو یا کارفرمای به‌دنبال گزینه‌ی مناسب شغلی را یاری می‌کند. 

کاران، وب‌سایت جستجوی آگهی نیست؛ بلکه پلتفرمی داده‌محور است

زهرا باقری، مدیر استارتاپ کاران است که در اولین نشست این مجموعه اعلام کرد، به‌کمک موتور جستجوی مشاغل، کاربران می‌توانند در سایت کاران تمام فرصت‌های استخدامی برای هر شغل را به‌صورت یکجا از سراسر وب مشاهده کنند. به گفته‌ی باقری:

در حال حاضر سایت‌های کاریابی گوناگونی در سطح جهان به‌عنوان پلتفرم انتشار آگهی فعالیت می‌کنند اما تنها یک سایت پربازدید و تخصصی مانند indeed موفق شده یک موتور جستجوی مشاغل راه‌اندازی کند. ارزش این کسب‌و‌کار به‌واسطه‌ی این موتور جست‌وجو به یک میلیارد دلار رسیده است.

بهناز آریا، مدیر استارتاپ کاران می‌گوید، در کنار این خدمات، تکنولوژی هوش مصنوعی «جمع‌آوری و آنالیز اطلاعات بازار کار و استخدام ایران» محصولی دانش‌بنیان از سامانه‌ی کاران بوده که با رویکردی ملی تولید شده و آماده است تا هر زمان اطلاعات موردنیاز سیاست‌گذاران و دولتمردان را برای اتخاذ تصمیم‌های کلان در این حوزه ارائه کند. تیم Data Science نیز در این استارتاپ تشکیل شده تا بااستفاده از آن هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی و متن‌کاوی در بررسی رزومه‌ها و آگهی‌های استخدام را انجام دهد که این موضوع باعث می‌شود رزومه‌ها مطابق با درخواست کارفرما به‌صورت هوشمند به وی پیشنهاد شوند. سعی شده تا تمام آگهی‌ها حتی در شبکه‌های مجازی یا صفحات «درباره ما» شرکت‌ها جمع‌آوری و در پلتفرم کاران ارائه شود.

کاران

تمام مدیران کسب و کارها، سازمان‌ها و صنوف به‌عنوان کارفرما می‌توانند با صرف کمترین هزینه، به‌سادگی از سرویس‌های هوشمند ثبت آگهی استخدامی کاران استفاده کرده و رزومه‌ی مناسب‌ترین افراد را دریافت کنند.

قائم مقام گروه شرکت‌های کهکشان، به‌عنوان سرمایه‌گذار کاران، به آمار اشتغال در حوزه‌ی فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: «مطابق آمار به‌دست‌آمده از موتور جمع‌آوری اطلاعات کاران، 2/7 درصد از حجم آگهی‌های استخدامی کشورمان به مشاغل فناوری اطلاعات اختصاص دارد.» او با اشاره به تمرکز فعلی کاران روی بازار کار و استخدام حوزه‌ی فناوری اطلاعات ادامه داد: «باتوجه به رونق اشتغال در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و توانمندی و تجارب تیم کاران دراین‌زمینه، در حال حاضر تمرکز فعلی ما روی مشاغل حوزه ICT است.»

وی در ارتباط با چشم‌انداز کاران گفت:

نگاه ویژه و دانش تخصصی کاران در صنعت کار و استخدام و گستردگی این صنعت باعث می‌شود که برنامه‌ی اصلی آن، تبدیل‌شدن به «بزرگ‌ترین بستر داده‌محور صنعت کار و استخدام با دیدگاه تحقیق و توسعه» باشد.

این پلتفرم از شهریور ماه فعالیت خود را در قالب محصول جدیدی آغاز کرده است. آیا شما تابه‌حال از این موتور جستجو بازدید کرده‌اید؟

منبع همدیگه

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده