ظهر دیروز، 9 تیر، خطوط تلفنی هزاران دفتر کار مجازی در کشور باردیگر و بدون اطلاع قبلی قطع شد.

بعدازظهر دوشنبه، 9 تیر، خطوط تلفن دفاتر کار مجازی قطع شد. مشترکان این دفاتر کار مجازی هزاران فروشگاه اینترنتی و استارتاپ و کسب‌وکار خُرد و متوسط هستند که خود نمی‌دانند باردیگر چرا و به‌دنبال رعایت‌نکردن چه موضوعی ارتباط خود را با مشتریانشان از دست می‌دهند.

با شیوع ویروس کرونا، از یک سو ضربات گسترده‌ای به کسب‌و‌کارها در سطح کشورمان زده شد و از سوی دیگر، تعطیلی‌ها افراد را بیش‌از‌پیش به دورکاری و مشاغل مجازی سوق داد. بااین‌حال، به‌نظر نمی‌رسد دردسرها برای افراد و استارتاپ‌ها، به‌ویژه استارتاپ‌های کوچک و کسب‌و‌کارهای شکننده‌ی این روزها در کشورمان تمام شود. در‌این‌میان، استفاده از خدمات دفاتر کار مجازی به‌کمک استارتاپ‌ها آمده است؛ درحالی‌که با وجود دریافت گواهی‌ها و رفع موانعی که از ابتدای راه‌اندازی خدمتی برای این دفاتر پیش می‌آید، مسائل متعدد ناشناخته‌ی دیگری دوباره به آن‌ها هجوم می‌آورد.

همدیگه درباره‌ی قطعی خطوط دفاتر کار مجازی با «دفترشما»، از شرکت‌های بزرگ‌ ارائه‌دهنده‌ی خدمات یادشده، تماس گرفت و جزئیات را جویا شد. به‌گفته‌ی علی دادگر، مدیر مارکتینگ «دفترشما»، قطع بدون اطلاع خطوط شرکت‌های اینترنتی موضوع تازه‌ای نیست و پیش‌از‌این، جلسات متعددی با مسئولان ذی‎ربط برای رفع ایرادات این حوزه برگزار شده است.

دادگر توضیح می‌دهد قبلا درباره‌ی مسائل فنی و امنیتی موجود در دفاتر کار مجازی با مخابرات کاملا همکاری شده بود. درواقع، مسئولان مرتبط برای پیش‌برد قانونی امور، پیشنهاد دادند رویه‌ی کارها با فناپ، یکی از FCPهای مطمئن، انجام شود. «دفترشما» نیز تمام همکاری‌های لازم را انجام داد؛ بااین‌حال، مخابرات بررسی نکرد. درواقع، دفترشما به وظایفی عمل کرد که مخابرات برعهده‌اش گذاشته بود؛ ولی شرکت مخابرات به روال انجام کارها رسیدگی و راهکارهای فنی و امنیتی دفترشما را امتحان نکرد.

در مرحله‌ی بعدی، مخابرات به‌دلیل انجام‌ندادن وظایف خود، نتوانست به‌درستی به سازمان تنظیم مقررات اطلاع‌رسانی کند و این ناهماهنگی‌های عجیب بین دستگاه‌های ذی‌ربط باعث واردآمدن لطمات متعددی به کسب‌و‌کارهای مجازی شده است. درنهایت، رگولاتوری به مخابرات گفت خطوط دفاتر مجازی را قطع کنند. دادگر می‌گوید به‌سبب نوبودن حوزه‌ی کاری دفاتر مجازی در کشورمان، هنوز آیین‌نامه یا مصوبه‌ای برای روال پیش‌برد کار آن‌ها تهیه نشده و مخابرات به‌دلیل تعلل خود نتوانسته موارد انجام‌شده را بررسی و روال آن‌ها را نهایی کند.

حال که خطوط چندین مجموعه دفاتر کار قطع شده است، به‌نظر می‌رسد ناهماهنگی بین‌سازمانی به وجود مشکلات مالی هم بی‌ارتباط نباشد. مدیر مارکتینگ دفترشما به همدیگه می‌گوید این شرکت هزینه‌های متعددی به مخابرات برای ارائه‌ی خدماتشان پرداخت می‌کنند؛ بااین‌حال اکنون، با قطع‌شدن بی‌دلیل خطوط، دوباره در ازای وصل‌شدن خطوط، درخواست مبلغ زیادی پول کرده‌اند و شاید قصد دارند کسری بودجه‌ی خود را از چنین راه‌هایی تأمین کنند؛ درغیراین‌صورت، می‌توانستند صحبت‌های مالی را نهایی کنند که به قرارداد تجاری شرکت با مخابرات بازمی‌گردد و به نتیجه‌ای برسانند تا برای گرفتن تأییدیه به رگولاتوری برود. حال‌آنکه بدون برگزاری جلسه‌ای با دفترشما یا بین خودشان برای اطلاع‌یافتن از جریان‌های موجود و درحالی‌که در میانه‌ی انجام مذاکرات هستیم، خطوط ما را قطع و درعوض وصل آن‌ها، تقاضای پول می‌کنند.

باتوجه‌به شرایط بسیار سخت اقتصادی در کشور و موانع گسترده‌ی موجود دربرابر فعالیت کسب‌و‌کارها‌، انتظار می‌رود سازمان‌های مرتبط برای حل مشکلات این حوزه شفاف‌تر و بابرنامه‌تر و سریع‌تر همکاری‌ کنند؛ باوجوداین، اصلا مشخص نیست هدف از ایجاد مکرر روال‌های پیچیده و مبهم درمقابل کسب‌و‌کارها چیست.

منبع همدیگه

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده