پیاده‌روی و به‌طور‌کلی ورزش، برای هر فردی مفید است؛ اما آیا می‌دانستید انجام ورزش ملایم در دوران بارداری می‌تواند موجب افزایش فواید شیر مادر برای نوزادان شود؟

مطالعه‌ی جدید پژوهشگران در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می‌دهد حتی ورزش ملایم ​​در دوران بارداری یک ترکیب در شیر مادر را افزایش می‌دهد که در آن، خطرهای جدی همانند دیابت و چاقی و بیماری‌های قلبی تا آخر عمر در کودک کاهش پیدا خواهد کرد. به‌گفته‌ی کریستین استنفورد، نویسنده‌ی این مطالعه و استادیار فیزیولوژی و زیست‌شناسی سلولی قلب و ریه:

در گذشته، مطالعاتی انجام داده‌ایم که نشان می‌دهد ورزش مادران در دوران بارداری سلامت فرزندان را بهبود می‌بخشد؛ اما در این مطالعه، می‌خواستیم به‌علت وقوع این رویداد بپردازیم.

معاون مرکز تحقیقات دیابت و متابولیسم و نویسنده‌ی اصلی این پژوهش اعلام کرد ازآنجاکه شیر مادر در به وقوع‌پیوستن این وضعیت نقش اصلی ایفا می‌کند، می‌خواستیم اثرهای شیر ​​مادر را بر سلامت فرزندان شناسایی کنیم. برای انجام این کار، استنفورد و تیمش ازجمله پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو، مرکز تغذیه کودکان آرکانزاس و مرکز دیابت جوزلین، موش‌هایی را بررسی کردند که از مادران کم‌تحرک متولد شده بودند و آن‌ها را با مادرانی تغذیه دادند که در طول دوران بارداری فعال بودند. آن‌ها دریافتند این مزایای سلامتی ازطریق شیر مادر منتقل می‌شود و به ارث و ژنتیک ارتباطی ندارد.

پژوهشگران فعالیت حدود 150 زن باردار را نیز در دوران بارداری و پس‌از‌آن به‌دقت بررسی کردند و براساس آن، دریافتند افرادی که روزانه تعداد بیشتری قدم برمی‌دارند و به‌طور‌کلی فعالیت بیشتری دارند، مقدار بیشتری از ترکیبات معروف به 3SL را در شیر خود افزایش می‌دهند. به‌عقیده‌ی پژوهشگران، این ترکیب مزایای سلامتی ذکرشده را برای کودک به‌همراه دارد. استنفورد گفت:

افزایش 3SL لزوما به‌شدت ورزش مربوط نمی‌شود؛ بنابراین، حتی ورزش ملایم همانند پیاده‌روی روزانه برای به‌دست‌آوردن این مزایای سلامتی کافی است. افزون‌براین، ورزش‌کردن برای سلامتی کلی شما در دوران بارداری و بعد از آن بسیار عالی است؛ بنابراین، هر تحرکی که می‌توانید انجام دهید؛ زیرا به‌نفع شما و کودکتان خواهد بود.

ازآنجاکه بسیاری از خانم‌ها نمی‌توانند به فرزند خود شیر بدهند یا باتوجه‌به تشخیص پزشک به استراحت مطلق نیاز دارند، پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توانند این ترکیب مفید موجود در شیر مادران فعال را جدا و آن را به فرمول کودک شیرخوار اضافه کنند؟ استنفورد در‌این‌باره گفت: «این الیگوساکارید شیر انسان تأثیر چشمگیری بر سلامت کودکان می‌گذارد؛ بنابراین، وقتی زنان نتوانند به فرزندشان شیر بدهند، داشتن این فرمول می‌تواند برای نوزادان مزایای فراوانی به‌همراه داشته باشد.»

منبع sciencedaily

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده